Nog even iets over het eten

image

Zo, dat was even genieten. Groot bed, badkamer helemaal voor mij alleen, een overvloed aan wc-papier, een echte handdoek en schone lakens! En vanuit het hotel voegde ik de volgende dag weer naadloos in de oneindige stroom pelgrims in. Etappe ging fluitend. Van Ponferrada naar Villafranca Del Bierzo, 24 km, met reservering op zak.

image
Dorpje (geen idee meer hoe het heette)

image
Wat ik nog wel weet: er was een bakker met superlekker brood!

* klaagmodus aan *
Maar goed, dat eten hier dus. Ik heb er weleens eerder over geblogd. Als vegetariër die van lekker eten houdt (variatie, groente, kruiden!), blijft het – met name op het Spaanse platteland – een potje behelpen. Het standaardvoedsel voor mij: brood (oud en wit), aardappelen, eieren en supersaaie salades (ijsbergsla met tomaat en ui). Standaard betekent een menú del día dit: als voorgerecht eerder genoemde saaie sla en als hoofdgerecht omelet met patat (zonder mayo). Onderweg in de bars zijn het standaard bocadillos wat de klok slaat (broodjes), met voor mij qua beleg keus uit kaas (zonder boter) of tortilla de patatas. Soms een sandwich vegetal (klef witbrood met veel mayonaise, een asperge uit blik, een blad sla en een plak tomaat). Verder hebben ze (vaak voorverpakte) zoetigheden. En dan dat ontbijt hier… Dat is datzelfde kleffe vierkante witbrood, maar dan geroosterd, met jam. En een soort mariakaakjes en voorverpakte cake.

En dus eet ik nog steeds met name uit de tas. Gedroogd fruit en noten als ontbijt, kaas, vers fruit en soms iets als rijstwafels voor onderweg, af en toe knaag ik op wortels of een paprika, één keer per dag dat vermaledijde menú del día en, nou ja, bier, wijn, chips, chocola en ijs vullen ook. Verder ben ik al blij als ik een keer een pizzeria vind…
*klaagmodus uit*

image
De wandeling was weer prachtig! Ik ben in het Bierzo wijngebied terecht gekomen.

image
En dit hadden de pootjes na afloop wel weer verdiend!

Leave a Reply

