Eindelijk…

image

En daar was hij dan, de Camino Francés. Por fin! Jarenlang had ik er verhalen over gehoord en gelezen, nooit had ik er gelopen. De beroemde weg naar Santiago. Dé reden dat ik in 2010 mijn voordeur achter me dicht trok, op weg naar de pelgrimsstad. De avond dat ik vanaf mijn appartement in Amsterdam vertrok, at ik overigens gewoon weer thuis. Ik was naar het Amsterdamse Bos gelopen en daar aangesloten op het Pelgrimspad I (Amsterdam – Den Bosch). Ik ben die dag tot Schiphol gekomen.

En zo liep ik dagetappes, weekendjes, een week, drie of vier weken. Tot vlak voor Le Puy en Velay in Zuid-Oost Frankrijk. Vanaf daar wilde ik in één ruk naar Santiago lopen. Ik wacht nog op het moment dat ik daar de tijd voor heb gevonden. In de tussentijd begon ik aan de Via de la Plata. Ik besloot dat ik die dit jaar mocht eindigen met een paar dagen op de Camino Francés. Om vast eens rond te kijken, als verkenning. Vond ik die drukte wel leuk? (Dit jaar wordt opnieuw een record verwacht: 230.000 compostelas.) Maar eigenlijk omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet meer kon bedwingen.

image

En daar liep ik dan. Pelgrims voor me en achter me. Blij zei ik iedereen die ik inhaalde gedag, maar al snel kreeg ik de indruk dat dit niet de bedoeling was. Het verzadigingspunt voorbij, teveel mensen om gedag te zeggen. De eerste 26 km waren bijzonder oninteressant. Voortdurend langs een N-weg. Met de verzengende hitte was het ook gedaan. Daarna vond ik een bed in San Martin del Camino. Een bijzonder oninteressant dorp langs diezelfde N-weg.

image
De slaapzaal was al snel vol. Ramen dicht ‘s nachts…

Maar de rest van de dag doorbrengen in een duf dorp met op zijn minst 100 anderen is heel andere koek dan wanneer je de enige vreemdeling in zo’n dorp bent. En dus hing ik dit keer niet met een boek, maar met Jane, Jennifer en Julie uit Australië op het terras.

image
Jane wilde graag op de foto met ‘Bridget Jones’

Leave a Reply

