Cuatro Leones

image

Als ik op de Via de la Plata was gebleven, was ik naar Alija del Infantado gelopen, alwaar ik de hospitalera de groeten had moeten doen van Alejandro, de hospitalero van de albergue in Fuenterroble. Ik was daar rond 12.00 uur ‘s middags aangekomen na 22 kilometer met name over of langs de weg te hebben gelopen. Ik had me de rest van de dag in mijn eentje moeten vermaken met één bar.

En zie waar de bus mij bracht. León! Supermooie stad, strakblauwe lucht erboven, fijne herberg, écht lekker eten én goed bier! Ik was zó blij met mijn beslissing! Ik sliep in Unamuno, een pelgrimsherberg annex studentenresidentie (in andere seizoenen), waar ik een eenpersoonskamer met eigen badkamer kon krijgen. Jeej! Daarna vond ik een fijn restaurantje met eindelijk eens lekkere opties op het menú del día! Normaal gesproken bestaat mijn eerste gang uit ijsbergsla met ui en tomaat en mijn tweede gang uit gebakken ei met patat. Het lot van een vegetariër in Spanje. Daar krijg je dan wijn bij en oud brood en als toetje kun je kiezen uit pudding, fruit, yoghurt of ijs (die laatste twee uit zo’n plastic bakje). In León at ik eerst een torentje van tomaat, aubergine en mozzarella en toen paddenstoelenrisotto. Goede wijn erbij, lekker brood (!) en toe huisgemaakte chocolademousse. Prijs: 9 euro.

En toen vond ik een biercafé! Het heette Taxman Beatles, het hing helemaal vol met foto’s van George Harisson en Beatles parafernalia en ja, er werden (louter en non-stop) Beatleshits gedraaid. Maar ze hadden Mikkeler van de tap! Mikkeler! In Spanje! Na een knisperend hoppige IPA vroeg ik toch maar of ze ook iets lokaals hadden. Op de tap ernaast bleek bier uit León te zitten. Een American Pale Ale. Mildfrisse citrahop. En de brouwer zat naast me! De brouwerij heet Four Lions, maar dat is nogal idiote naam in een land waar niemand Engels spreekt. Gewoon Cuatro Leones dus. Het was bijzonder gezellig met de barman, de brouwer en andere aanloop, maar na ruim twee uur kon ik de muziek niet meer aan. Ik heb ze nog dagen in mijn hoofd gehad. Lucy in the sky with diamonds, All you need is love, Hey Jude and Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band…

image

Leave a Reply

