Salamanca!

Om tien voor zes ‘s ochtends sprong er een blijde verrassing door het raam. We hebben gezellig samen ontbeten. Hij had mazzel dat ik gisteren yoghurt had gekocht.

image
image
En waar hoort poes? Juist. Op het poezenkleed.

Ik had vanochtend niet zo’n zin om te lopen. Ik had wel zin om naar Salamanca te gaan, maar dat lag nog 24 kilometer verderop. Wat doe je dan? Gewoon gaan lopen.
image
En dan komt de zon op…

image
Je ziet goede vriend Schaduw weer naast je lopen…

image
Je ziet koeien, konijnen, schapen en een vos… (allemaal niet op de foto, had je er maar bij moeten wezen)

image
Je kijkt naar zonnebloemen en luistert naar Franz Ferdinand… en je bent blij dat je loopt!

De eerste keer dat ik Salamanca kon zien, was op zo’n 15 km afstand. En telkens denk je dan dat je er al bijna bent. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Toen ik onder de A66 door liep (de snelweg die de Via de la Plata de hele tijd begeleidt) dacht ik het weer. Maar dat is net zoiets als onder de A10 door lopen en denken dat je bijna op de Dam bent. En ik liep dus maar en ik liep maar, stad voortdurend in het vizier.

image
Salamanca op de achtergrond. Alleen nog even dat kale veld oversteken…

image
Ruim anderhalf uur later… Eindelijk!

De beloning was groot. Ik heb mezelf een hotelkamer kado gedaan. Zo’n echt hotel, met een receptionist in uniform en airco op de kamer. Ik ben dol op het platteland en albergues, maar voor een nachtje in een hotel en voor een dagje in een stad, heerlijk! En man, die douche! En dan zo’n hele grote, zachte handdoek!

image
Cultureel uitstapje 1: het archief van de Spaanse burgeroorlog

image
Cultureel uitstapje 2: het art deco en art nouveau museum

image
Cultureel uitstapje 3: Bier uit de streek! Er zit zowaar een biercafé in Salamanca! ‘We houden van wat we maken’, staat er op het flesje. Dat Guinness glas vergeven we café Slainte maar. En ook dat hun huisbier Bavaria is.

Leave a Reply

