Serieus aan de wandel

Uiteindelijk arriveert er nog een half peloton fietsers. Met zijn tienen in de slaapzaal lijkt het zowaar een echt pelgrimsoord. En… nóg een niet-Spanjaard. Het is ook nog een vrouw, Italiaanse, én ze spreekt Engels. Dat zijn nog eens bonuspunten. Ik heb niets tegen Spaanse mannen, maar een beetje diversiteit mag best. Aan tafel is het ook gezellig, al schreeuwen met name onze gastheren het hardst. Maar geen kwaad woord over Alejandro de hospitalero. Hij heeft een heerlijke lunchsalade voor me gemaakt en dankzij mij (of dankzij hem dus) eet iedereen vegetarisch ‘s avonds.

De enige andere niet-fietser en ik staan om kwart voor zes als eerste op. Het wordt warm (jeej!) en we moeten 29 kilometer vandaag. Hij heeft vier dagen alleen in herbergen geslapen en vond dat duidelijk niet leuk. Als ik tegen half zeven mijn rugzak (met 2,5 liter water) op mijn rug hijs, zit hij honderduit te praten met Alejandro. En Spaanse mannen kunnen kleppen, niet normaal… Ik zie hem de hele dag niet meer, ook niet in het dorp waar de volgende herberg staat. Volgens mij zit ie nu nog steeds daar in de keuken…

image
Na een uurtje lopen komt de zon op. De eerste tien kilometer is eigenlijk alleen maar dit. Ik ben een boffert.

image
Een kudde loslopende dames. Zij vinden het net zo spannend als ik.

image
Koeien en windmolens, het had zomaar een Hollands plaatje kunnen zijn. Hier zit nog een Julverhaal aan vast (Jut is er niet). Dit is in de buurt van de top van de Via de la Plata (1150 meter). Op die top staat een heel groot kruis, met een beeld van een pelgrim ernaast. Heeft Jul niet gezien.

image
Dorp in zicht! Best fijn na 7,5 uur aan de wandel te zijn geweest. Het dorp heet San Pedro de Rozales.

image
Mijn albergue. In de winter vast gezellig, maar nu is het nogal een bedompt hol. Gelukkig is er een fijn terras in het dorp!

Leave a Reply

